- У чому полягає суть методу крос-докінг у логістиці?
- Навіщо крос-докінг потрібен у логістиці?
- Як виглядає схема крос-докінгу?
- Чим крос-докінг термінали відрізняються від стандартних складів?
- Які існують модифікації крос-докінгу?
- Висновки: кому підходить послуга крос-докінгу
У логістиці ланцюг постачання традиційно складається з виробництва товару, його доставлення на склад для зберігання, комплектації й відправлення в точку роздрібної торгівлі або кінцевому споживачеві. Однак, не всім компаніям підходить такий метод керування постачаннями. Так, для бізнесу, що працює з різними постачальниками й швидкопсувними товарами, такий підхід не має сенсу. Деяким компаніям важливо побудувати процес таким чином, щоб він був максимально швидким та вигідним, без додаткових вкладень в оренду складського приміщення й наймання персоналу. У такій ситуації варто звернутися до логістичного провайдера за послугою крос-докінгу. Цей сервіс дозволяє організовувати комплектацію замовлень і їх доставлення без довготривалого зберігання.
Про те, як крос-докінг дає можливості бізнесу оптимізувати витрати на логістику та прискорити процес доставлення вантажу кінцевому споживачу, Варетека розповість у цій статті.
У чому полягає суть методу крос-докінг у логістиці?
У логістиці постійно розробляють методи з підвищення ефективності ланцюга постачань. Одним з таких методів став крос-докінг. Цей термін буквально перекладається з англійської мови як “пряме стикування” й означає приймання та відвантаження товарів без довготривалого зберігання. Вантаж розміщується на складі, як на своєрідному перевалковому пункті. Там його збирають від різних постачальників, за необхідністю комплектують і відвантажують до машин. Відвантаження товару та його доставлення узгоджуються у часі, тому немає потреби у зберіганні.
Крос-докінг спрощує логістику підприємства, що дозволяє відстежувати ефективність на будь-якій із ланок ланцюга постачання. Також він дозволяє уникнути значних витрат на зберігання продукції. Склад для крос-докінгу побудований таким чином, щоб якомога ефективніше організувати процес обробки вхідних та вихідних товарних потоків, з великою кількістю наскрізних воріт. Процес приймання товарів організований таким чином, щоб з зони приймання вони потрапляли у зону експедиції, й звідки їх відправляють для доставки споживачам. Також цей метод дозволяє усунути види обробки вантажу, що не додають йому вартості й виникають при його розміщенні на зберігання. Також те, що товар відправляється до кінцевого споживача у мінімальні строки, знижує ризики отримати зіпсовану продукцію. Таким чином, бізнес зазнає менше збитків при транспортуванні товару.
Крос-докінг дозволяє прискорити доставку, що сприяє підвищенню лояльності клієнтів. Крім того, частина вартості продукції містить також його перевезення й зберігання. Оскільки товар не розміщується на складі довготривалого зберігання й бізнес не сплачує цей етап, вартість кінцевого продукту також знижується. Це робить товар більш привабливим для споживачів і стає важливою перевагою перед конкурентами.
Навіщо крос-докінг потрібен у логістиці?
Крос-докінг сприяє оптимізації ланцюга постачань, знижує строки доставлення і дозволяє працювати з великим потоком товарів з мінімальним залученням персоналу. Ця послуга необхідна компаніям, що не мають власного складу. Використовуючи цей підхід, такі підприємства знижують витрати на оренду й утримання приміщення для зберігання. Однак, варто враховувати, що якщо у бізнесу не має власного автопарку, то самостійно організувати процес крос-докінгу не вдасться. У такому випадку є сенс звернутися до логістичного провайдера, що пропонує цю послугу.
Використання крос-докінгу є ефективним у тому випадку, якщо товар поставляють невеликими партіями, але в широкому асортименті. До того ж на крос-докінг терміналі можливий і такий процес: невеликі партії консолідують в одну велику й відправляють одному одержувачу. Цей метод використовується і тоді, коли вантаж від декількох постачальників потрібно відправити різним одержувачам. Це дозволяє виграти у часі при обробці великої кількості замовлень, що особливо актуально у сезон пікових продажів.
Завдяки своїм особливостям, крос-докінг дозволяє організувати логістичні процеси максимально ефективно при роботі з такими видами вантажів:
- швидкопсувні харчові продукти (м’ясна, молочна, овочева, фруктова продукція);
- товари масового споживання;
- замовлення, що формують для швидкого доставлення;
- високоякісна продукція, що не потрібно перевіряти при прийманні на термінал крос-докінгу;
- продукція, що має чітко встановлений термін реалізації.
Для таких типів товарів важлива висока швидкість не тільки доставки, а і їх обробки та відвантаження для відправлення споживачам. Оскільки продукція не зберігається на складі, знижуються ризики пов’язані зі зберіганням, такі як псування, пошкодження або втрата. Тому передаючи ці процеси на аутсорсинговий крос-докінг, бізнес може бути впевнений, що його товари прибудуть у зазначений ним час і належної якості.
Як виглядає схема крос-докінгу?
Схему крос-докінгу підбирають з урахуванням того, як поставляється продукція, які запити у компанії-замовника, і в якому вигляді вона повинна покинути склад. На сьогодні виділяють 2 методу організації процесу крос-докінгу:
- Одноетапний. При такому виді крос-докінгу продукція надходить у вигляді вже сформованої палети. Вона упакована, щоб виключити доступ сторонніх, а також має маркування, на ній вказано номер замовлення та ім’я одержувача. Товар приймають, у тому ж вигляді його розміщують в зоні експедиції, відбувається відвантаження та відправлення отримувачу.
- Двоетапний. У цій схемі перед тим, як завантажити продукцію в машину для доставлення до пункту призначення, її розміщують в зоні комплектації. Товар, що прибув на термінал, розформовують і доукомплектовують замовлення іншою продукцією. Готове замовлення відвантажують і доставляють вантажоодержувачу.
В обох випадках товар не зберігається довгий час на складі. Обробка вантажів при одно- і двоетапному крос-докінгу відбуваються за певними схемами. Вони розрізняються, однак, деякі етапи дотримуються для обох видів.
Схема крос-докінгу, що відбувається в один етап, виглядає таким чином:
- Перевалка — товар без розміщення на зберігання перевантажують на інший автотранспорт, і він відправляється до вантажоодержувача.
- Розконсолідація. Вантаж необхідно відправити різним адресатам, його розфасовують, відвантажують і відправляють за різними напрямками.
Двоетапний крос-докінг складається з таких процесів:
- Переконсолідація. Товар приймають на склад, його сортують по вже готовим партіям, розвантажують по різних машинах і відправляють вантажоодержувачу.
- Консолідація. Надходить вантаж від різних перевізників, його вивантажують і формують в одну партію. Згодом його відвантажують і доставляють кінцевому споживачу.
При одно- і двоетапному крос-докінгу можливе підсортування продукції. Це процес, коли при формуванні замовлення до отриманого товару додають товари, що вже знаходяться на складі.
Чим крос-докінг термінали відрізняються від стандартних складів?
Крос-докінг термінали, на відміну від звичайних складів, призначені не для зберігання вантажів, а для перетворення вантажопотоків. Для того, що забезпечувати ефективність процесів приймання вантажів і високу швидкість комплектації замовлень, вони мають специфічне планування й обладнані певним чином.
Ширина приміщення для крос-докінгу повинна складати третину від його довжини. Тоді можна буде встановити вантажно-розвантажувальні доки й зручні заїзди на склад з докшелтерами та доклевелерами з двох сторін. Це дасть можливість сепарувати вихідні та вхідні потоки товарів. Одні ворота повинні знаходитися на кожні 300-500 м². Через значну довжину для крос-докінгу використовують I-, L-, H-, U-, T-подібні приміщення. Простір складу повинен мати мінімум опорних конструкцій і бути обладнаний усією необхідною вантажно-розвантажувальною технікою.
Впровадження системи управління складом (Warehouse Management System) сприяє високій продуктивності терміналу крос-докінгу при роботі з вантажними потоками. Інформація про товар, що надійшов або відвантажується, заноситься в систему завдяки зчитуванню радіочастотних RFID-чіпів або штрих-кодів. Таким чином працівники складу в режимі реального часу відстежують рух вантажів і помилки, що виникають у процесі. Також це прискорює комплектацію замовлень. Водії автотранспорту отримують повідомлення про те, коли та до яких воріт вони повинні під’їхати. Усі ці заходи сприяють встановленню чітких таймінгів з відвантаження і завантаження товару. На відміну від стандартного складу, нестикування в часі неприпустимі на терміналі крос-докінгу.
Які існують модифікації крос-докінгу?
Крім “класичного” крос-докінгу, в логістиці існують й інші послуги, в основі яких лежить принцип обробки замовлень без тривалого зберігання. По суті, це той самий крос-докінг, що має деякі особливості під цілі й завдання замовника.
Послуга BBXD (Break Bulk cross-docking) передбачає, що товар надходить на розподільчий центр логістичного провайдера в будь-якому вигляді. Вантаж від різних постачальників розформовують, і відповідно до заявки замовника консолідують і відправляють одержувачу. Це оптимальне рішення для торгових мереж, яким важливо організувати швидке доставлення продукції (в тому числі й імпортованої) без втрати якості у свої магазини. Також послуга дозволяє оптимізувати маршрути постачання і мінімізувати використання транспорту.
Інша модифікація крос-докінгу — швидкий потік. Особливістю послуги швидкого потоку є те, що вона створена спеціально під напрямок продажів. Це синтез крос-докінгу, BBXD і фулфілменту. Вхідний потік може включати як великі, так і невеликі партії товарів, а при виході це будуть готові замовлення конкретним одержувачам. Компанія-замовник послуги передає логістичному провайдеру загальний список товарів і вказує їх вагогабаритні характеристики. Завдяки цій інформації провайдер підбирає вид пакування і підраховує вартість послуги. Також замовник повідомляє, які товари із загального списку підуть до конкретних замовлень і найменування одержувачів. Схема послуги швидкого потоку схожа зі схемою крос-докінгу, однак тут може бути більше додаткових послуг — вкладення промо-матеріалів, гарантійних талонів, організація зворотної логістики й т.д. Такою послугою користуються імпортери, експортери, дистриб’ютори, ритейлери, електронна комерція.
Ми створили таблицю з порівняльними характеристиками модифікацій крос-докінгу.
Модифікація | Напрямок продажів | Сегменти бізнесу | Формат приймання товару | Особливості |
Крос-докінг | B2B | Виробники, дистриб’ютори, торгові мережі | Моно- або мікс палети | Товар прибуває на термінал палетами, що в такому ж форматі завантажують на транспортні засоби |
BBXD | B2B | Виробники, дистриб’ютори, торгові мережі | Моно- або мікс коробки, моно- або мікс палети, штуки, негабаритні вантажі | Товар прибуває на термінал в коробках або палетах, вантажі з різних форматів консолідують в окрему партію і відправляють різними транспортними засобами |
Швидкий потік | B2C | Інтернет-магазини | Моно- або мікс коробки, моно- або мікс палети | Товар прибуває на термінал в коробках або палетах, продукцію відбирають поштучно і відправляють єдиним замовленням кінцевим споживачам (клієнтам інтернет-магазину) |
Висновки: кому підходить послуга крос-докінгу
Застосування крос-докінгу сприяє спрощенню логістики бізнесу і зниження вартості його продукції шляхом скорочення витрат на склад. Правильно організований процес сприяє прискоренню доставки, дозволяє бізнесу відправляти швидкопсувні продукти на далекі відстані й організувати товарообіг навіть у високий сезон. Крос-докінг вигідний мережевим магазинам, супермаркетам, логістичним та аутсорсинговим компаніям, автобізнесу, і всюди, де необхідний безперервний потік постачань.
Щоб бути впевненим у якості цієї послуги, необхідно вибрати надійного 3PL-оператора. Він повинен мати достатній транспортний парк і необхідну інфраструктуру, а термінал крос-докінгу має бути автоматизованим. Вартість послуги залежить від типу вантажу, обсягів постачань, кількості етапів в ланцюгу, необхідності надання додаткових послуг.