- Що таке контрактна логістика?
- Переваги контрактної логістики
- Яким компаніям варто звернути увагу на послуги контрактної логістики
- Контрактна логістика та аутсорсинг: коли це невигідно
- Власний склад або контрактна логістика: що вибрати?
- Найпоширеніші питання про контрактну логістику
- Висновки: перспективи розвитку контрактної логістики в Україні
Бізнес завжди знаходиться в пошуках рішень, за допомогою яких він може оптимізувати витрати й підвищити ефективність роботи. Логістика — один з таких елементів. Утримувати власний склад або орендувати приміщення для зберігання, впроваджувати IT-системи, інвестувати в автопарк, шукати та навчати додатковий персонал — значні інвестиції, що може собі дозволити не кожна компанія. Крім витрат на налагодження власної логістики, потрібен досвід в її організації та знання про останні інновації у цій галузі. Якщо ж компанія не хоче розширювати свій штат та інвестувати в логістичну інфраструктуру, то рішенням може стати передача логістичних процесів на аутсорсинг. Такий підхід ще називають контрактною логістикою.
Грамотне делегування стає важливою конкурентною перевагою. Третя сторона організовує логістичні процеси замовника максимально ефективно, використовуючи свій досвід, знання і ресурси. Однак, перед тим, як приймати рішення про передачу логістики на аутсорсинг, необхідно зважити всі за і проти.
У цій статті Варетека розповідає, що таке контрактна логістика, яким компаніям варто передавати свої логістичні процеси на аутсорсинг, а яким — ні.
Що таке контрактна логістика?
Контрактна логістика (інша назва 3PL-логістика, від англ. Third-party logistics) — це повна або часткова передача сторонній компанії питань управління матеріальними потоками та оптимізації цих процесів. По суті, це логістичний аутсорсинг. Він охоплює комплекс послуг: складська логістика, транспортування вантажів, митне оформлення, експедиція, тощо.
Послуги контрактної логістики надають логістичні провайдери. 3PL-оператор (або 3PL-провайдер) — це спеціалізована компанія, що надає логістичні послуги комплексно. Він бере зобов’язання зі зберігання вантажу, його збереження, вибирає види транспорту, розробляє оптимальні маршрути, надає додаткові послуги у разі потреби. Під час всіх операцій з товаром оператор несе відповідальність за нього. Щоб забезпечувати повний комплекс логістичних послуг, 3PL-провайдер має власну інфраструктуру: склад або мережу складів, складське обладнання, автопарк, інформаційні системи.
Крім матеріальних ресурсів також важливі досвід та вміння логістичного провайдера, щоб розробити ефективне вирішення завдань замовника. Зазвичай, весь процес контрактної логістики охоплює такі послуги:
- Складське зберігання товару з урахуванням всіх його особливостей, управління складськими запасами;
- Організація приймання товару на склад провайдера, обробки й комплектації замовлень, здійснення вантажно-розвантажувальних робіт;
- Транспортування вантажів різними видами транспорту;
- Оформлення необхідної супровідної й митної документації;
- Надання звіту про виконані роботи, можливість здійснення контролю замовником через інформаційні системи провайдера;
- Інші додаткові послуги (пакування, стікерування, штрих-кодування та інші).
Таким чином, контрактна логістика закриває питання управління ланцюгами постачання замовника і звільняє його від необхідності інвестувати в розвиток інфраструктури й створення власного відділу логістики. Він сплачує лише за ті послуги або комплекс послуг, що йому потрібні.
Переваги контрактної логістики
Головна перевага контрактної логістики — це, безумовно, економія. При цьому це не лише заощадження коштів, на зразок оренди складу, купівлі транспортних засобів, оплати роботи співробітників, але і часу. Так, наприклад, можна уникнути тривалого і дорогого транспортування товару завдяки розташуванню складу провайдера біля кінцевого споживача. Але це не єдиний плюс використання контрактної логістики.
Основні переваги аутсорсингу логістики це:
- Комплексний підхід до логістики. Провайдер, зазвичай, контролює всі або більшість процесів логістики, а тому може стикувати процеси, щоб уникнути тривалого зберігання товарів і простою в очікуванні транспорту. Завдяки цьому швидкість доставки товарів кінцевому споживачу зростає.
- Можливість масштабуватися. Оскільки компанія передає роботу з виконанням замовлень на аутсорсинг, вона може зосередитися на підвищенні клієнтського сервісу, продажах і маркетингу. При цьому, немає потреби вкладатися в інфраструктуру і виплачувати зарплату додатковим співробітникам. 3PL-компанія виконає весь доручений обсяг робіт.
- Підвищення рівня клієнтського сервісу. Крім роботи з замовленнями, багато провайдерів пропонують свої послуги роботи з клієнтами. Це ресурсовитратна частина бізнесу, тому делегуючи її, бізнес звільняє свій час і отримує якісну взаємодію зі споживачами. Швидке доставлення, грамотна комунікація з клієнтом, оперативна обробка повернень — усе це позитивно впливає на утримання клієнтів і є ще однією перевагою контрактної логістики.
- Фокус на основному виді діяльності компанії. У бізнесу, для якого логістика — не основний вид діяльності, організація питань доставки, зберігання і транспортування може забирати багато часу і ресурсів. Через це втрачається контроль над пріоритетними завданнями. 3PL-провайдер бере на себе всі питання логістики й надає компанії готове рішення. Бізнес займається більш пріоритетними завданнями такими, як просування, розширення, вивчення ринку, тощо.
- Спрощення бізнес-процесів. Логістичний провайдер не лише забирає товар зі складу, комплектує замовлення і відправляє споживачу, а й веде облік запасів і може виконувати замовлення споживачів без участі бізнесу завдяки інтеграції систем. 3PL-оператор вкладається в сучасні інформаційні технології, завдяки чому він може максимально ефективно вирішувати завдання збереження і доставки, а замовник може контролювати процеси віддалено.
Яким компаніям варто звернути увагу на послуги контрактної логістики
Такий підхід до організації транспортування і складського зберігання особливо важливий для:
- Малого та середнього бізнесу. Такі компанії, зазвичай, обмежені в ресурсах, а тому, щоб розширити ринок збуту, їм має сенс делегувати логістику третій стороні. Таким чином, вони зможуть сфокусуватися на своїй основній діяльності, просуванні та інших пріоритетних завданнях. Однак, при масштабуванні бізнесу і більш великим компаніям може знадобитися контрактна логістика. З її застосуванням бізнесу позбавляється від багатьох бюрократичних питань, необхідності контролювати більший штат співробітників, інвестувати в додаткову логістичну інфраструктуру.
- Великим підприємствам. Будь-який бізнес прагне до оптимізації витрат і процесів, і логістичний аутсорсинг може йому в цьому допомогти. Він дозволяє скоротити штат співробітників, відмовитися від складських приміщень і власних логістичних послуг, якщо їх вартість буде вищою за середньоринкову. У такому випадку, контрактна логістика дозволяє заощадити кошти й досягти максимальної ефективності.
- Компанії, що прагнуть вийти на міжнародний ринок. Власну логістику за кордоном невигідно будувати навіть великому бізнесу. До того ж під час перевезення товару за кордон, компанії стикаються з необхідністю транспортування товарів до і від кордону, митного оформлення вантажів, зберігання їх на складах митниці та перевалкових пунктах до доставки кінцевому споживачу. 3PL-провайдер розв’язує ці питання компетентно і якісно.
Контрактна логістика та аутсорсинг: коли це невигідно
Аутсорсингова логістика має безліч переваг, однак для деяких компаній її використання недоцільне. Якщо у бізнесу налагоджена логістика, що не вимагає складних операцій, на зразок роботи з дрібноштучною і дорогою продукцією, то йому немає потреби звертатися до 3PL-провайдерів. Також компаніям з незначними сезонними коливаннями й продажем товару по одному каналу контрактна логістика невигідна. Бізнес може вкладатися у розробку власної логістики, якщо витрати на персонал стабільні, склади не простоюють, а необхідності у впровадженні спеціальних інформаційних рішень немає.
Ще один важливий пункт, коли бізнесу варто віддати перевагу власній логістиці, це якість послуг, а в деяких випадках — і взагалі їх наявність. Контрактна логістика — це галузь, що знаходиться у процесі розвитку в Україні, і поки що попит на логістичні послуги від 3PL-компаній перевищує пропозицію. Тому бізнесу, що вирішив скористатися контрактною логістикою, іноді доводиться погоджуватися на пропозиції, якість яких залишає бажати кращого, а сам сервіс — не зовсім відповідає його потребам. Щоб отримати якісну логістичну послугу, наприклад, крос-докінг, що буде відповідати потребам конкретного підприємства, компанії варто вкластися у створення власного відділу логістики.
Власна логістика може закрити ще одне питання, а саме контролю й управління. Своїх співробітників легше контролювати, а складські приміщення знаходяться в цілодобовому доступі. У будь-який момент бізнес може внести зміну в ланцюг постачання, якщо в цьому виникне потреба. У випадку з логістичним підрядником про такі зміни необхідно, як правило, домовлятися заздалегідь.
Власний склад або контрактна логістика: що вибрати?
Традиційно вважається, що якщо бізнес має справу більше, ніж з 50 замовленнями у місяць, то йому варто замислитися про делегування логістики. У випадку, якщо після того, як ви ознайомилися з аргументами за і проти використання контрактної логістики, і думаєте над тим, чи варто вам спробувати логістичний аутсорсинг, рекомендуємо ознайомитися з наступним опитувальником.
“Так” для контрактної логістики | “Ні” для контрактної логістики |
Витрати на утримання співробітників складу зростають | Витрати на персонал стабільні або зменшуються |
Значні коливання кількості товару в залежності від сезону | Незначні сезонні коливання кількості товару |
Канали продажів змінюються | Постійні канали продажів |
Клієнтська база розширюється | Стабільна база клієнтів |
Передбачуване збільшення кількості товару в майбутньому | Зростання кількості товару в майбутньому не передбачається |
Відносно висока вартість однієї одиниці товару | Низька вартість однієї товарної одиниці |
Необхідність у модернізації складських операцій | Немає потреби в модернізації логістичних операцій |
Понаднормова робота співробітників для виконання всього обсягу замовлень | Немає потреби у понаднормовій роботі персоналу |
Дороге доставлення для кінцевого споживача | Доступна вартість доставки для кінцевого споживача |
Необхідність в оренді додаткових складських площ | Немає потреби в оренді додаткового складського простору |
Якщо більшість пунктів “так” актуальні для вашого бізнесу, то, ймовірно, вам варто звернутися за послугами 3PL-операторів. Однак варто пам’ятати, що логістика кожного бізнесу передбачає гнучкий підхід, і єдиного правильного рішення тут бути не може. Тому при виборі логістичної компанії варто розглянути пропозиції від різних постачальників послуг і вибрати ту, що максимально відповідає потребам вашого бізнесу.
Найпоширеніші питання про контрактну логістику
У міжнародній термінології PL означає “сторону логістики” (від англ. party logistics). Цифри, від 1 до 5, що зазначаються перед цією абревіатурою, позначають ступінь залученості логістичної компанії в процеси замовника. 1PL — це повністю інсорсингова логістика, а 2PL — передача частини процесів на аутсорсинг. Рівень 3PL — це повноцінна аутсорсингова логістика, коли оператор підходить комплексно до вирішення завдань клієнта. 4PL і 5PL також займаються логістичним аутсорсингом, але вони менш поширені в Україні, тому компанії, що займаються контрактною логістикою, найчастіше називають 3PL-оператором, або 3PL-провайдером.
Щоб отримати якісні логістичні послуги, потрібно вибрати оптимального 3PL-провайдера. Ми рекомендуємо звернути увагу на наявність таких пунктів:
1. Позитивні відгуки про компанію від клієнтів;
2. Досвід на ринку логістичних послуг понад двох років;
3. Сучасні склади з усім необхідним обладнанням і вигідним розташуванням;
4. Зручне програмне забезпечення оператора;
5. Бездоганне дотримання термінів виконання замовлень;
6. Налагоджена система обробки повернень продукції;
7. Прозора цінова політика і чітко встановлені тарифи на послуги.
На ринку України представлені послуги різних логістичних компаній. На спеціалізованій платформі WareTeka можна ознайомитися з базою 3PL-операторів, що професійно займаються питаннями контрактної логістики. Також на сайті можна залишити заявку для отримання консультації й підбору оператора під запити конкретної компанії.
Висновки: перспективи розвитку контрактної логістики в Україні
Переходити на аутсорсингову логістику чи ні — кожна компанія повинна вирішувати самостійно. З одного боку, контрактна логістика має чимало переваг. Це готове рішення для компаній, що тільки почали свою діяльність і не мають ресурсів для організації логістики. Вона вигідна і бізнесу, що прагне масштабуватися або розв’язувати проблему завантаженості в високий сезон. Деякі компанії можуть відмовитися від оренди складів і оплати роботи персоналу на користь аутсорсингу, якщо більш вигідною буде співпраця з логістичною компанією.
Але варто враховувати, що в Україні аутсорсингова логістика все ще перебуває в стані розвитку. Кількість логістичних провайдерів в Україні сильно поступається числу аналогічних компаній в країнах Західної Європи й США. Але, з огляду на те, що попит на логістичні послуги перевищує пропозицію, можемо припустити, що незабаром кількість постачальників послуг в Україні зросте.
Крім того, більшість українських 3PL-операторів працюють в Києві й області. Щоб знайти відповідний варіант в інших областях України, необхідно відповідально підійти до пошуків провайдера. Якщо компанія не хоче втрачати часу на пошуки 3PL-оператора в Києві й інших містах країни, вона може залишити заявку на нашій платформі. WareTeka має широку базу даних логістичних провайдерів і запропонує варіанти під специфіку бізнесу клієнта.