- Що означає термін “фулфілмент” у логістиці?
- Що потрібно, щоб організувати власний фулфілмент?
- Приймання продукції
- Особливості зберігання товару
- Комплектація замовлення
- Пакування товарів
- Робота зі службою доставки
- Управління поверненнями
- З якими типами товарів працюють фулфілмент-оператори?
- Чим фулфілмент склад відрізняється від складських комплексів 3PL?
- Висновки: Фулфілмент — популярна логістична послуга
Ринок електронної комерції зростає з кожним роком. З початку пандемії COVID-19 усе більше покупців стали купувати онлайн. У зв’язку з цим, онлайн-ритейлери стикаються з новим викликом: як організувати обробку замовлень, зберігання товарів і доставку споживачу за оптимальних витрат і з максимальною ефективністю? Виходом з ситуації може стати логістичний аутсорсинг. Сьогодні в Україні роздрібні мережі й інтернет-магазинів можуть скористатись послугою фулфілменту.
У цій статті Варетека розповість, що таке фулфілмент, які його особливості і як організувати логістику інтернет-магазину за допомогою цієї послуги.
Що означає термін “фулфілмент” у логістиці?
Фулфілмент (від англ. order fulfillment “виконання замовлення”) — комплекс операцій з товаром від моменту оформлення замовлення споживачем й до його отримання. Простими словами, фулфілмент — це комплекс операцій з обробки замовлень, що охоплює зберігання, комплектацію, пакування товарів, організацію доставки й роботу з поверненнями. Послугу надають спеціалізовані компанії. Магазини займаються рекламою й просуванням, а підрядник — другорядними процесами. Строки відвантаження й доставки товарів займають менше часу, а вартість при комплектації заказів — нижче. Таким чином, наслідок роботи з оператором — збільшення продажів магазину.
Засновником фулфілменту став відомий у США інтернет-магазин Amazon. З часом компанія почала брати на себе логістику інших магазинів. Фулфілментом, як правило, користуються компанії, що відправляють більше, ніж 100 замовлень у місяць і планують успішно розширити бізнес у найближчі 2 роки. Він також може знадобитися інтернет-магазинам у тому випадку, якщо обіг не надто великий і рівень продажів підвищується по сезонах.
Логістичний провайдер виконує роль посередника у ланцюгу продавець-покупець. Фулфілмент пропонує не лише логістику, а й взаємодію з покупцем. Він приймає замовлення, консультує (якщо оператор також надає послугу кол-центру) й обробляє повернення у тому випадку, якщо споживач відмовився від покупки. Усі питання з приймання товару й відправлень вирішує менеджер зі складу. Матеріальну відповідальність за втрату товару несе підрядник, а не магазин.
Якщо в інтернет-магазині здійснюється до 5 замовлень у день, йому може підійти послуга “полегшеного” фулфілменту — крос-докінг. Сам товар не зберігається на складі, а після оформлення замовлення фулфілмент-оператор забирає товар у постачальника або у самого інтернет-магазину, підготовлює замовлення на своєму складі й відправляє споживачу.
Що потрібно, щоб організувати власний фулфілмент?
Логістику онлайн-маркетів можна розділити на складську та транспортну. Якщо питання з транспортування інтернет-магазини навчились вирішувати за допомогою аутсорсингу, то передача підрядникам складської логістики відбувається не так часто. 3PL-провайдери, зазвичай, обмежуються лише великими проєктами. Перед бізнесменом, який щойно запустив інтернет-магазин, стоїть задача — організувати свій фулфілмент.
В основі процесу фулфілменту знаходяться спеціалізовані IT-рішення, що організують всю систему управління складом (Warehouse Management System). Однак для інтернет-магазинів потрібно розробляти WMS, що вміють працювати з дрібноштучним товаром. Більшість продуктів розроблено для складських задач офлайн-ритейлу, а логістика інтернет-магазинів сильно відрізняється. Якщо спочатку можна користуватися Excel, то при збільшенні кількості замовлень потрібно запровадити систему автоматизації.
Які вимоги онлайн-торгівля висуває до системи управління складом?
- можливість роботи з великою кількістю складських номерів (SKU);
- наявність обладнання для логістики складу (термінали збору даних, сканери, ваги й т.п);
- облік кожного екземпляру;
- адресне зберігання;
- розподіл складу на зони.
Якщо розглядати фулфілмент як бізнес-процес, можна умовно виділити шість етапів. Його кінцева мета — виконання замовлення.
Приймання продукції
Від першого етапу залежить швидкість і ефективність усього процесу. Для деяких товарів приймання просте у виконанні. Наприклад, товар маркований штрихкодом. Але якщо такого ідентифікатора немає, що відбувається досить часто, потрібно розпізнати товар. Це потрібно для того, щоб контролювати наявність товару на складі. А для цього кожна одиниця маркується унікальним номером. Якщо WMS дозволяє зберігати та оперувати цими даними, то при прийманні товару зчитується вага та габарити. Ці дані прискорюють пакування, дозволяють одразу здійснити розрахунок вартості доставки на сайті.
Особливості зберігання товару
Товар розміщується на різних ділянках зберігання фулфілмент-центру, в залежності від типу розміру, обігу. Зона довготривалого зберігання може мати місця для палет, стелажі для невеликих товарів, тощо. Якщо у будь-якої позиції великий обіг, товар розміщується у зоні комплектації у динамічних комірках. При занесенні в IT-системі вноситься унікальний номер товару й адреса комірки. Це дозволяє автоматично побудувати маршрут для комплектації.
Комплектація замовлення
Дані про замовлення отримують від CMS і кол-центру інтернет-магазину. WMS прив’язує до замовлення конкретний товар. Далі формується карта комплектації для робітника складу, який збирає замовлення. Якщо товару немає, то формується лист, що передається до відділу закупівлі. На етапі комплектації важливо усунути людський фактор. Краще використовувати промислові термінали зі збору даних, що підказують складальнику, у якій комірці знаходиться потрібний товар. Робітник складу підходить до комірки, сканує її та бачить опис. Згодом він отримує підтвердження, що підібраний правильний товар. Далі комплектувальник підходить до наступної комірки, тощо. Сформоване замовлення відправляють до зони пакування.
Пакування товарів
Пакуванню не завжди приділяється належна увага. Однак вартість формується з об’ємної ваги відправлення, тому те, як упакований товар, має значення. Необхідно проаналізувати асортимент, яким торгує онлайн-магазин і підібрати оптимальну кількість типорозмірів пакування.
Робота зі службою доставки
В Україні існує велика кількість кур’єрських служб, що пропонують свої послуги в різних містах країни. Важливо оцінити переваги різних кур’єрів, щоб організувати швидку та якісну доставку. Більш того, якщо покупець зможе самостійно вибирати оптимальну для себе кур’єрську службу, це стане великою перевагою для інтернет-магазину. Адже одні споживачі звертають увагу на вартість доставки, а інші — на терміни.
Управління поверненнями
Цей пункт також часто залишається без належної уваги, адже головна мета — доставити товар. Однак повернення обмежують корисний простір складу і перешкоджають грамотному обліку продукції у наявності. Необхідно забезпечити своєчасний розбір повернутих замовлень, щоб не знижувати темпи роботи складу. Плюс, можна зібрати статистику з причин повернення, провести експертизу, організувати оперативне приймання товару на склад для перепродажу.
Можна зробити висновок, що самостійно організувати власний фулфілмент інтернет-магазину — непросте завдання. Тому у світі багато компаній вважають за краще делегувати ці завдання спеціалізованим фулфілмент-операторам. В Україні популярність послуги теж зростає.
З якими типами товарів працюють фулфілмент-оператори?
Діяльність фулфілмент-операторів можна спрощено описати так: він отримує товар від постачальника, розміщує на своєму складі і готує його до відправлення одержувачам. На відміну від 3PL-провайдерів, які працюють з палетами та коробками, у фулфілменті робота з кожним екземпляром продукції проводиться індивідуально. На кожну одиницю наноситься штрих-код, тому ймовірність помилки знижується, а швидкість комплектації конкретного замовлення зростає.
Фулфілмент-оператори беруть на себе роботу з різними групами товарів — від предметів щоденного використання до складної і чутливої до умов навколишнього середовища техніки. Як правило, постачальники послуг працюють з конкретними товарами та знають, як організувати їх зберігання і обробку з урахуванням всіх особливостей продукції.
Ринок фулфілменту постійно розвивається й освоює нові області ритейлу. Так, наприклад, у 2020 році, під час карантинних обмежень, все більше покупців стали купувати одяг і взуття онлайн. Fashion-ритейлу довелося звернутися до постачальників послуг фулфілменту, оскільки власна логістика інтернет-магазинів не могла упоратися з великою кількістю замовлень. Фулфілменту також довелося пристосуватися до особливостей онлайн-магазинів взуття та одягу, адже такі товари споживачі особливо часто повертають.
Однак, варто враховувати, що не всі товари візьме на себе логістичний провайдер. В Україні, наприклад, заборонений віддалений продаж ліків, тютюнових виробів та алкоголю. Також фулфілмент не працює з продуктами, що швидко псуються. Але фулфілмент-оператор візьме на себе роботу з продуктами з тривалим терміном зберігання при наявності сертифікатів та дозвільних документів. Бізнес може бути впевненим у збереженні такої продукції — на складах фулфілменту створені всі необхідні умови для цього. Також із великогабаритним вантажем — меблями, великої технікою — працює не кожен фулфілмент-оператор. Це пов’язано з тим, що для таких товарів необхідно спеціальне устаткування і не кожна служба доставки погодиться перевозити такий вантаж.
Щоб дізнатися, з якими типами товарів працюють конкретні фулфілмент-оператори, необхідно звернутися безпосередньо до постачальників послуг.
Чим фулфілмент склад відрізняється від складських комплексів 3PL?
Для фулфілменту склад має важливу роль. Фулфілмент-центри обладнані спеціально для роботи з одиницями замовлень, тому вони відрізняються від складів, що надають 3PL-провайдери. Для складу фулфілменту важлива висока пропускна здатність для швидкої обробки замовлень, а також місце розташування. Споживачі хочуть отримувати замовлення якомога швидше, тому при виборі оператора важливо з’ясувати місце розташування його складів.
Усередині склад також має деякі особливості. Для налагодження безперебійної роботи складу необхідно правильне зонування приміщення. Зазвичай, склад поділяють так:
- Зона приймання товару;
- Зона тривалого зберігання;
- Буферна зона;
- Зона комплектації замовлень;
- Зона для пакування;
- Зона відвантаження продукції;
- Зона обробки повернень.
Також на складі фулфілменту, зазвичай, ведеться відеоспостереження. Це допомагає надалі уникнути суперечок з приводу неправильної комплектації, пошкодження або нестачі товару, тощо.
Однак, всі ці пункти можуть стосуватися й складу 3PL-провайдера. Головною відмінною рисою складу фулфілменту є наявність особливої Warehouse Management System. Якщо звичайний склад може обходитися стандартною WMS або працювати і зовсім без електронного обліку, то фулфілмент-центр, де важлива кожна одиниця товару, уявити без неї неможливо. Інтернет-магазину не має сенсу вкладатися в дорогу інформаційну систему та її налаштування. На складі фулфілменту є WMS, що враховує не лише вагу, габарити й артикули кожної складської одиниці. Облік цих факторів дозволяє знизити кількість помилок при комплектації товару, підготувати необхідне пакування для нього й обробити велику кількість замовлень у високий сезон.
Завдяки WMS фулфілмент-оператор точно знає кількість і розташування продукції. Своєю чергою компанія-замовник стежить у режимі реального часу за переміщенням продукції, залишками й поверненнями. Усе це можливо завдяки пов’язаному з WMS особистому профілю, що надає оператор фулфілменту.
Висновки: Фулфілмент — популярна логістична послуга
Крім інтернет-магазинів, фулфілмент також може знадобитися оптовим постачальникам і виробникам, які реалізують свою продукцію онлайн. Фулфілмент вигідний іноземним інвесторам і бізнесу, що орієнтований на закордонний ринок. Якщо в Україні аутсорсинг логістичних послуг ще тільки розвивається, то в Європі й США фулфілмент — популярний запит. Це набагато вигідніше, ніж побудувати власну логістику. Тому бізнесу, що хоче оптимізувати свої логістичні процеси й підвищити рівень клієнтського сервісу, варто звернути увагу на послугу фулфілменту.
Ринок фулфілменту в Україні ще молодий, тому вимагає великих вкладень у розвиток інфраструктури та технічних процесів. Для інтернет-магазинів поєднати економіку й операційну систему, щоб вона ефективно працювала, дуже важко. І чим більше зростає бізнес, тим важче організувати логістику самостійно. Послуга фулфілмента гарантує, що всі замовлення будуть оброблені, укомплектовані і відправлені в вчасно. Тому фулфілмент-оператор має бути не лише досвідченим професіоналом у цій справі, але й орієнтованим на споживача. Це вигідно відрізняє цю послугу від сервісів, що пропонують стандартні 3PL.