- Помилка №1. Орендувати склад без урахування специфіки бізнесу
- Досвід Foodex24: орендували склад втричі дорожче
- Помилка №2. Забувати про обмін даними між складом і інтернет-магазином
- Досвід Foodex24: витрачали на доставку 6 годин і втратили понад 100 тисяч гривень
- Помилка №3. Ваші співробітники не знають склад
- Досвід Foodex24: комплектували одне замовлення близько 40 хвилин
- Помилка №4. Не стежити за терміном придатності продукції
- Досвід Foodex24: приймали на склад продукцію, термін придатності якої закінчується
- Аутсорсинг складської логістики: як уникнути помилок в управлінні складів
- Підберемо логістичного провайдера для аутсорсингу складської логістики
- Висновки: управління на складі – важлива складова бізнесу
Управління складом – це важлива частина бізнес-процесів товарних компаній. З іншого боку, складська логістика – неосновна діяльність бізнесу. Як наслідок, компанії постають перед труднощами: як вибрати склад, організувати роботу, побудувати процеси, тощо.
У журналі PROMAN підприємець Владислав Савенко розповів, як він запустив онлайн-доставку Foodex24 за 14 днів і поділився проблемами, що виникли у процесі. Його досвід показує, що управління складом – не так просто, як це може здатися на перший погляд.
У цій статті ми покажемо на прикладі стартапу Foodex24, яких помилок у складській логістиці припускаються компанії, що лише розпочинають свою діяльність. Також ми розповімо, як можна уникнути проблем в управлінні складом, навіть якщо ваша компанія лише починає розвиватися на ринку.
Помилка №1. Орендувати склад без урахування специфіки бізнесу
Підібрати відповідний склад – непроста і важлива задача. Приміщення має максимально ефективно вирішувати проблеми приймання, обробки, складування та розподілу вантажів. Але крім того, що склад повинен відповідати вимогам бізнесу, саме приміщення має бути рентабельним.
Досвід Foodex24: орендували склад втричі дорожче
Як розповів Владислав Савенко, Foodex24 вирішили доставляти продукти не з супермаркетів, а з власного складу. Однак на пошуки приміщення для зберігання компанія витратила багато часу – довелося оглянути десятки варіантів. Але навіть коли був знайдений «ідеальний» склад, виявилося, що необхідно оформляти дозволи. У цілому це б зайняло більше місяця. А часу для очікування не було.
Тому компанія була змушена терміново шукати новий склад, але вже з усіма дозволами для зберігання своєї продукції. Витрати на оренду приміщення зросли втричі очікуваних.
Порада від WareTeka: До підбору складу необхідно підходити серйозно. Украй важливо відштовхуватися від потреб бізнесу і специфіки зберігання товару, а не від вартості оренди. Приготуйтесь до того, що пошук відповідного складу займе якийсь час і можливо, потребуватиме додаткових вкладень. Якщо ви не знаєте, як правильно скласти критерії до підбору приміщення або список необхідних дозволів, зверніться за допомогою до професіоналів.
Помилка №2. Забувати про обмін даними між складом і інтернет-магазином
Перед тим, як потрапити до покупця, товар проходить довгий шлях. Спочатку клієнт робить замовлення, після чого інформація потрапляє, наприклад, в CRM. Менеджери відправляють заявку на склад, щоб співробітники могли укомплектувати товар і відправити кінцевому споживачеві. Якщо хоч на одному етапі трапляється помилка, це негативно впливає на наступні процеси.
Досвід Foodex24: витрачали на доставку 6 годин і втратили понад 100 тисяч гривень
Як зазначається в журналі PROMAN, засновник Foodex24 робив ставку на високу швидкість доставки. Однак у перші дні вони були змушені привозити замовлення через 6 годин.
Річ у тому, що коли компанія лише почала працювати й увійшла у звичний темп, стався збій у системі обліку і логістичній програмі. Дані відображалися неправильно: близько 50 замовлень менеджери просто не бачили, адреси та номери телефонів відображалися некоректно, неможливо було оцінити залишки товарів.
Збій в інформаційних системах став причиною одразу декількох проблем. По-перше, кур’єри не могли доставити замовлення вчасно, а інформація про наявність товару на сайті відображалася неправильно. Коли користувачі замовляли продукцію, менеджерам доводилося передзвонювати і повідомляти, що товару немає в наявності.
Крім того, компанія не встигала завантажувати інформацію про деякі категорії товарів. А коли система «впала» зробити це було неможливо. Таким чином, закуплені раніше товари на загальну суму 100 тисяч гривень просто лежали на складі, втрачаючи термін придатності.
Порада від WareTeka: Дуже важливо забезпечувати оперативний обмін даними між системами інтернет-магазину і складу. На перших етапах можна обробляти і вносити інформацію про замовлення вручну. Але в міру розширення бізнесу, точність і ефективність ручної обробки буде знижуватися, а кількість помилок – зростати в геометричній прогресії. Тому краще подумати, як буде відбуватися обмін інформацією заздалегідь, і постійно підтримувати інформаційні системи.
Помилка №3. Ваші співробітники не знають склад
Ми вже розповідали, як правильно розроблене планування складу може значно збільшити ефективність роботи. Ви можете ознайомитися з цими порадами в інший нашій статті. Але навіть найсучасніший склад з усіма необхідними комунікаціями та обладнанням може виявитися неефективним, якщо співробітники ледве орієнтуються в ньому: не знають, де зберігаються певні категорії товарів, замість того, щоб швидко упакувати товар, вони довгий час шукають плівку, тощо.
Досвід Foodex24: комплектували одне замовлення близько 40 хвилин
Як розповів засновник Foodex24, для того, щоб доставляти замовлення за півтори години, потрібно було витрачати на комплектацію не більше 20 хвилин. Тоді у кур’єрів залишалося понад годину на те, щоб доставити товар без запізнень у будь-яку точку Києва.
Однак Foodex24 набрали команду і запустили діяльність занадто швидко, щоб персонал встиг вивчити карту складу. Тому одне замовлення збирали близько години. Якщо додати до цього час, поки кур’єр довезе замовлення до споживача, то доставка була занадто повільною. Коли персонал почав запам’ятовувати розташування, на комплектацію товару витрачалось вже близько 10–20 хвилин.
Порада від WareTeka: Надайте персоналу час для вивчення карти складу. Не забувайте про те, що кожен продукт повинен мати своє місце. Крім того, важливо, щоб співробітники складу дотримувалися порядку. Адже якщо речі лежать на своїх місцях, швидкість виконання операції зростає.
Помилка №4. Не стежити за терміном придатності продукції
При роботі з харчовими продуктами вкрай важливо дотримуватися умов зберігання і термінів придатності продукції. Інакше псування продукції і збитків не уникнути. Недостатньо просто замовити продукти, вивантажити їх, занести в систему і розмістити на складі. Необхідно провести ретельний огляд і впорядкувати продукцію за терміном придатності.
Досвід Foodex24: приймали на склад продукцію, термін придатності якої закінчується
Foodex24 виявили, що на складі багато продукції, термін придатності якої вже добігає кінця. Багато постачальників, користуючись неуважністю працівників компанії, привозили продукцію з терміном придатності, що незабаром закінчується. Щоб отримати хоч якусь вигоду, онлайн–доставці довелося розпродати продукцію за акційною ціною.
Компанії вдалося вирішити цю задачу завдяки регулярним перевіркам термінів і продажу продукції за принципом first in, first out. Тобто компанія реалізує першими ті товари, що першими отримали. Також зниження ціни на продукти з терміном придатності, що добігає кінця, допомогло Foodex24 мінімізувати збитки.
Порада від WareTeka: Вам слід регулярно проводити інвентаризацію продуктів і контролювати їхню реалізацію. Звичайно, уникнути зберігання продукції, термін придатності якої закінчується, неможливо. Тому багато компаній використовують принцип FIFO (First in, First Out або ж «Перший прийшов, перший вийшов»). Відповідно до цього методу, товари, що потрапляють на склад першими, повинні відвантажуватися першими.
Аутсорсинг складської логістики: як уникнути помилок в управлінні складів
Як показує практика, більшість компаній роблять помилки тому, що у них просто немає досвіду. До того є складська логістика – це вузьконаправлений вид діяльності, що грає важливу роль в бізнесі, але не є основним напрямком для компанії.
Щоб уникнути помилок в управлінні складом, малому і середньому бізнесу краще передати логістику на аутсорсинг 3PL–операторам. Це компанії, що займаються логістикою професійно: вміють планувати рух матеріальних потоків, складські запаси, інвестують в професійні інформаційні системи. Крім того, досвід логістичного провайдера партнера допомагає багатьом компаніям уникнути помилок на ранніх етапах роботи.
Порівнюючи досвід Foodex24, головні переваги аутсорсингу складської логістики:
- Вам не потрібно орендувати склад – ви використовуєте приміщення партнера. Оскільки для 3PL логістика – це основний вид діяльності, вони інвестують в склади високого класу (як правило, А чи B).
- Вам не потрібно витрачати кошти на покупку і підтримку системи управління складом (WMS). Логістичні провайдери використовують спеціалізоване програмне забезпечення для швидкого і комфортного обміну даними з партнерами. Ви завжди можете оперативно вносити інформацію про наявність товарів на сайті, стежити за товарними залишками. Як наслідок, зростає рівень клієнтського сервісу, а товари доставляють швидше.
- У вас є кваліфікований складський персонал. Вам не потрібно наймати співробітників для роботи на складі. Логістичний партнер надає вам людський ресурс, який має багаторічний досвід і в досконалості знає, як відбуваються процеси в складській логістиці.
- Кожен товар, що надходить на склад логістичного партнера, ретельно перевіряють. 3PL–оператори зацікавлені в тому, щоб ваш бізнес не зазнав збитків. Коли товар надходить на склад логістичного провайдера, співробітники перевіряють кількість продукції, терміни придатності, дивляться, щоб пакування не було пошкоджено і т. д. Таким чином, 3PL гарантує якість.
Аутсорсинг складської логістики дозволяє бізнесу сфокусуватися на основному виді діяльності.
Підберемо логістичного провайдера для аутсорсингу складської логістики
Хоч й аутсорсинг складської логістики дозволяє оптимізувати процеси, на практиці знайти відповідного 3PL-оператора непросто.
В Україні ринок контрактної логістики закритий: якщо спробувати знайти інформацію, виявиться, що даних про умови й тарифи немає. Компанії відправляють запити 3PL безпосередньо. Згодом необхідно витратити багато часу на те, щоб проаналізувати інформацію, узгодити деталі співпраці, підписати договір і налагодити обмін даними.
Ми пропонуємо рішення – сервіс WareTeka On-Demand. Це послуга для компаній, які прагнуть швидко підібрати логістичного провайдера з урахуванням специфіки роботи їх бізнесу.
Зараз WareTeka співпрацює з більш ніж 30 логістичними провайдерами по всій Україні. Тому ми володіємо актуальною інформацією про ринок контрактної логістики й умовами 3PL. Щоб підібрати логістичного партнера, ми аналізуємо особливості вашого бізнесу: в яких містах працює компанія, який у неї товарообіг, який тип продукції потрібно зберігати й т. д.
Зв’яжіться з нами й ми підберемо вам оптимального партнера для аутсорсингу складської логістики.
Висновки: управління на складі – важлива складова бізнесу
Будь-який бізнес має потребу в ресурсах, команді фахівців і, звичайно, компетентному менеджменті. Адже навіть значні вкладення коштів можуть виявитись марними при невмінні розпоряджатися ними. Усіх ризиків уникнути все одно не вдасться, тому є сенс звернутися за допомогою.
Ефективна модель управління складом у логістичній системі підприємства є запорукою успіху компанії. Чітко організована складська логістика сприяє злагодженій роботі й прибутковості бізнесу. Ні в якому разі не можна залишити цю ділянку роботи без контролю. Якщо у вас в штаті немає фахівців в цій області й відповідного складського приміщення, це не проблема. Зверніться до перевіреного оператора логістичних послуг і отримаєте організовану роботу складу без ризиків і зайвих витрат.