- З чого почати створення планування складу: 4 поради
- Крок 1. Складіть схему складу
- Крок 2. Складіть план з оптимізації простору
- Крок 3. Виберіть відповідне обладнання
- Крок 4. Протестуйте план складу і запишіть результати
- 3 типи поширених планувань складу: як вибрати відповідне?
- 1. U-подібне планування
- 2. I-подібне планування
- 3. L-подібне планування
- Як розділити складські зони: 5 порад
- 1. Розмежуйте зону навантаження і розвантаження
- 2. Відокремте зону експедиції
- 3. Відсортуйте товари тимчасового і тривалого зберігання
- 4. Створіть окрему зону комплектації
- 5. Оптимізуйте зону доставляння і пакування
- Висновки: планування підвищує ефективність роботи складу
Склад – це «серце» логістики будь-якої компанії. Саме від точності його роботи залежить рівень клієнтського сервісу і якості постачання. Дуже важливо, щоб ваш склад був організований так, щоб сприяти ефективній роботі підприємства, а не перешкоджати їй.
На роботу складу впливає величезна кількість факторів: як побудовані процеси, наскільки мотивований персонал, пропускна здатність, тощо. У цій статті ми розповімо про один з найважливіших критеріїв – планування складу. Адже якщо ви використовуєте свій складський простір неефективно, це негативно впливає на всі етапи роботи.
Хоча універсального підходу до планування складу не існує, є деякі рекомендації. Використовуючи їх, ви зможете оптимізувати своє складське приміщення для досягнення максимальної продуктивності й підвищення його прибутковості.
Платформа Варетека зібрала 12 порад, що допоможуть створити планування і дизайн складу, щоб прискорити його роботу. Ознайомтеся з нашими рекомендаціями нижче.
З чого почати створення планування складу: 4 поради
Проектування нового планування – це масштабний захід. Кращий спосіб здійснити перепланування вашого складу – мати план дій. Часто перед компаніями постає питання: з чого почати. Рекомендуємо виконати ці 4 кроки.
Крок 1. Складіть схему складу
Перше, що вам потрібно зробити, це розробити карту або схему вашого складу. Ви можете скласти її на основі вже наявної або створити нову.
Ви можете розробити карту вручну або використовувати програму для проектування складських приміщень. До найбільш популярних відносяться Smartdraw, безкоштовне ПЗ для побудови діаграм, і AutoCAD, програма для автоматизованого проектування.
Ви також можете звернутися до експерта з проектування складських приміщень. Він розробить оптимальне планування з урахуванням специфіки і потреб вашого бізнесу. Створення схеми складу – це відправна точка, тому подбайте, щоб виміри були максимально точними.
Переконайтеся, що поділили склад на зони й схематично показали, як будуть проходити операції. Також не забудьте позначити всі інфраструктурні об’єкти: пішохідні доріжки, офіси, допоміжні приміщення на території.
Вкажіть на схемі технічні характеристики складу: висоту стель, максимально допустиме навантаження на підлогу, крок колон і так далі. Так ви зможете прийняти рішення, яке складське устаткування можна купити.
Після того, як ви створили карту складу, вам потрібно оптимізувати свій складський простір.
Крок 2. Складіть план з оптимізації простору
Лише частину простору складу використовують для зберігання товарів, решту місця відводять під робочі зони, де співробітники будуть розвантажувати, обробляти й сортувати вантажі. Звичайно, основна функція складських приміщень – це зберігання, тому це місце потрібно організувати у першу чергу. Це допоможе краще планувати запаси.
Є різні способи розміщення товарів на зберігання та облаштування робочих місць. Один з них – метод сортування по виду продукції. Наприклад, побутову хімію зберігають біля побутової хімії. Зона зберігання ділиться на кластери. Цей метод дозволяє співробітникам складу швидко знаходити потрібну продукцію.
Інший спосіб – розмістити зону зберігання за територією, де проводять операції. Це дуже схоже на те, як працює звичайний продуктовий магазин. Коли заходиш у приміщення, бачиш робочий простір з полками, а приміщення для зберігання знаходиться позаду, відвідувачі не бачать його.
Якщо вам не вистачає місця для зберігання товарів, використовуйте багаторівневе стелажне обладнання. Воно економить корисний складський простір і збільшує місткість складу.
Пам’ятайте, що зона зберігання не повинна займати всю територію складу. Рекомендуємо виділити лише 22-27% від загального простору приміщення для зони зберігання.
Крок 3. Виберіть відповідне обладнання
Щоб прискорити роботу складу, необхідне спеціальне обладнання. Обирати його потрібно в залежності від того, з яким типом продукції ви працюєте. Наприклад, якщо ви працюєте з коробками або палетами, може знадобитися вилочний навантажувач.
Однак будь-якій складській техніці потрібен простір, щоб швидко переміщатися по складу. Якщо не звільнити прольоти для вільного проїзду техніки, робота на складі може повністю зупинитися. Кількість необхідного простору залежить від типу обладнання. Наприклад, вилочному навантажувачу потрібно більше місця, ніж гідравлічному візку.
Рекомендуємо залишати 3,7-4 метра вільного простору між проходами. Це пов’язано з тим, що для більшості навантажувачів це оптимальна ширина для маневрування.
Крок 4. Протестуйте план складу і запишіть результати
Перед тим, як змінити проектування складу або модифікувати його, потрібно протестувати нову схему. Для цього виміряйте запропоноване планування, встановіть периметр і пройдіться по ньому. Вам не потрібно перевіряти всю складську площу, але ви повинні протестувати найбільш важливі ділянки складу.
Не забувайте використовувати обладнання під час тестування, щоб переконатися, що пересування неускладнене. Попросіть ваших співробітників випробувати нове проектування, оскільки вони мають працювати в новому просторі.
Запишіть результати, вказавши позитивні моменти й ті, що потребують доопрацювання. Обов’язково внесіть зміни в ті ділянки, що функціонують недостатньо добре. Краще усунути всі недоробки зараз, щоб можна було внести будь-які зміни в процес планування.
3 типи поширених планувань складу: як вибрати відповідне?
Оптимізація планування вашого складу може поліпшити складські операції. Але важливо враховувати особливості вашого складу. Універсальних рішень не існує. Однак є кілька планувань складу, що використовують найчастіше.
1. U-подібне планування
U-подібне планування – гарний варіант для складу будь-якого розміру. Розробити таке планування найпростіше. Як випливає з назви, склад має U-подібну форму, подібну півколу.
Зони навантаження і відвантаження рекомендується розміщувати поруч одну з одною. Додайте зону приймання товару за вантажною, а зону комплектування товару за зоною відправлення.
Приймання товару – це місце, де вивантажений продукт відокремлюють і сортують перед його переміщенням у відведене на складі місце. Задню територію складу поділяють на три секції: динамічне сховище (склад з найпопулярнішою продукцією) розміщується посередині, з двох сторін від нього знаходяться статичні сховища, в яких товари зберігаються тривалий час.
2. I-подібне планування
I-подібне планування, або наскрізна конструкція, підходить для складів великого обсягу. Вона має форму літери «I», з вантажно-розвантажувальною зоною в одному кінці й зоною комплектування вантажів на іншому, і місцем для зберігання посередині.
Великогабаритна продукція розташована таким чином, щоб її можна було легко знайти. Однак, перед відвантаженням товари проходять транспортування через увесь склад.
3. L-подібне планування
L-подібна конструкція складу формує транспортний потік у формі літери «L». Зони навантаження і приймання товару розташовані з одного боку будівлі, а зони відвантаження і комплектування – на прилеглій стороні. Решта простору заповнена продукцією, тут достатньо місця для зберігання.
Як розділити складські зони: 5 порад
Усі склади поділяють на зони в залежності від типу операцій: навантаження і розвантаження, приймання, зберігання, комплектування, відправляння/пакування і т.д. Щоб кожна зона працювала ефективно, її потрібно правильно організувати. Для цього використовуйте нижче наведені поради.
1. Розмежуйте зону навантаження і розвантаження
Зони навантаження і розвантаження складу повинні бути або вбудовані в будівлю, або повністю відокремлені від нього.
Якщо на вашому складі є вбудована зона навантаження і розвантаження, точка доступу до стикувального вузла дозволить вантажному автотранспорту легко під’їжджати і вивантажувати свою продукцію прямо в будівлі. Якщо на складі недостатньо місця для обладнання, усе доведеться робити вручну, що витратить більше часу.
Якщо зона знаходиться не на самому складі, необхідно застосувати двоетапний підхід до проектування. Вам знадобиться навантажувач, щоб перевезти продукцію з вантажівок на склад, де вона буде розміщена в зоні приймання.
2. Відокремте зону експедиції
Зона експедиції, також відома як зона приймання, – це місце, де проводиться доставляння, здійснюється контроль якості й виконується сортування.
Відокремити зону приймання простіше, якщо ваш склад має I або L-подібну форму. Якщо через зону приймання проходить значна кількість товару, може виникнути «ефект пляшкового горла», – простій знизить ефективність роботи на інших етапах.
Зона приймання – це перше місце, куди потрапляє вантаж, коли надходить на склад. Тому радимо запланувати більше простору, щоб уникнути простоїв у всій роботі.
3. Відсортуйте товари тимчасового і тривалого зберігання
Є кілька варіантів вертикального зберігання продукції. Штабелювання – найпоширеніший спосіб, але його слід використовувати лише для ударостійких вантажів, таких як мішки з землею, і для жорсткої тари, на кшталт картонних або пластикових коробок. Для всіх інших видів продукції слід використовувати стелажі.
Ще один спосіб використовувати простір для зберігання максимально – розділити зону зберігання на 2 ділянки. У першій буде зберігатися продукція, що замовляють найчастіше, а в другій – товари, що зазвичай довго лежать на складі.
Якщо розмежувати зону зберігання таким чином, можна домогтися зниження ймовірності помилок під час інвентаризації. Також це допомагає співробітникам складу швидше знаходити й пакувати товари.
4. Створіть окрему зону комплектації
Якщо мова йде про планування товарних складів, то окрему зону для комплектації замовлень не завжди виділяють навіть там. Однак якщо ви працюєте з онлайн-продажами й реалізуєте свій товар поштучно, то окрема зона, де співробітники будуть збирати замовлення, це важливо.
Найкраще розмістити зону комплектації всередині або поруч із зоною для зберігання. Це прискорити процес пошуку й обробки замовлень.
Комплектування замовлень – один з найскладніших процесів у складській логістиці, особливо якщо доводиться працювати з дрібноштучною продукцією. Тому багато компаній автоматизують цей процес – використовують конвеєри і роботів. Наприклад, на одному з українських складів почали впроваджувати AGV-сортування. Про це читайте в інший нашій статті.
5. Оптимізуйте зону доставляння і пакування
У зоні відвантаження і пакування відбувається пакування та підготовка товару до відправлення. Цю зону також слід відокремити від інших відділів складу.
Якщо у вас немає спеціально відведеного місця для пакування продукції, цю роботу можна виконати на місці. Також якщо у вас немає потреби пакувати товари на вашому складі, виходом з ситуації стане окреме приміщення, що призначене для готових до відправлення товарів.
Однак найкращий спосіб покращити цю зону і сам процес доставлення – це оптимізувати процеси зберігання. Зберігайте найбільш затребувані продукти поряд із зоною доставляння, менш популярні – за ними, і т.д. Це найпростіше зробити з U- або L-подібним плануванням складу
Висновки: планування підвищує ефективність роботи складу
Від того, як спланований склад, залежить ефективність усіх процесів. Навіть незначні простої призводять до зниження продуктивності. Тому якщо ви бачите, що ваш склад працює погано, вивчіть і оптимізуйте планування складу і складських приміщень.
Розробіть схему складу, створіть простір для вантажної техніки, розподіліть всі операції за зонами, вивчіть, як рухається потік товарів. Якщо налагодити всі процеси, можна підвищити пропускну здатність складу, скоротити час на комплектацію і підвищити швидкість доставляння.