- Що таке FIFO та FEFO у складській логістиці
- Головні переваги принципів FIFO та FEFO
- Недоліки FIFO/FEFO: що потрібно врахувати
- Принцип LIFO: що це й для яких товарів підходить
- У чому переваги використання методу LIFO
- Недоліки принципу ЛІФО
- Як організувати роботу складу за допомогою різних стратегій
- Порівняльна таблиця методів FEFO, FIFO та LIFO у складській логістиці
- Найпоширеніші питання щодо стратегій відбору товарів
- Висновки: FEFO, FIFO чи LIFO — яку стратегію відбору товару вибрати
Налагоджена складська логістика — важлива конкурентна перевага для бізнесу, що займається виробництвом чи реалізацією продукції. Від того, як товари рухаються через склад, як організований облік, який метод обліку використовується, залежить ефективність складських процесів. Цифровізація логістики призвела до змін у роботі складів та логістичних центрів. Зараз для обліку товарів використовують системи управління складом (Warehouse Management System, скорочено WMS), що дають змогу вести точний облік товарів, контролювати терміни зберігання, містять інформацію про їхнє розташування, оптимізують використання складського простору. Більше про те, що таке WMS, ви можете дізнатися в іншій статті нашого блогу.
Проте лише впорядкованої структури на складі недостатньо. Щоб ефективно працювати із системами управління складом, необхідно визначитись із принципами обробки товару. Для цього в складській логістиці використовують 3 стратегії — FIFO, FEFO та LIFO. У цій статті ви дізнаєтеся, що це за методи відбору, для яких груп товарів використовують кожен із них, і як вибрати відповідний для конкретного складу.
Що таке FIFO та FEFO у складській логістиці
Найпоширеніші підходи до відбору товару — FIFO та FEFO. Це акроніми від англомовних понять. FIFO розшифровується як “First In, First Out” (“перший прийшов — перший пішов”), а FEFO — “First Expire, First Out” (“перший спливає — перший виходить”).
Правило FIFO — це відвантаження насамперед товарів, що першими надійшли на склад, потім вантажів, що надійшли на зберігання слідом за ними, тощо. Наприклад, до складу надійшли дві партії консервів. Одна — на початку місяця, друга — наприкінці. Відповідно до принципу FIFO, коли надійде замовлення, першими відвантажуватимуть консерви, що надійшли на склад на початку місяця.
Для компаній, що використовують FEFO метод, фактором пріоритетності відвантаження є не час прибуття вантажу на склад, а термін придатності. Тобто товар, чий термін придатності спливає першим, відвантажують також першим. Наприклад, на склад надійшли дві партії товарів. Перша — надійшла на початку місяця з терміном придатності 30 днів. Друга — наприкінці місяця з терміном придатності 15 днів. Коли на складі використовують підхід FEFO, першою відвантажують партію з терміном придатності 15 днів, попри те, що вона надійшла на склад пізніше.
Ці методи схожі за своїм принципом пріоритетності, адже здебільшого товар, що тільки надійшов на склад, має більший термін придатності, ніж той, що перебуває там уже тривалий час.
Ці підходи використовують для тих груп товарів, що не можна довго зберігати. Це харчові продукти, ліки, товари повсякденного попиту та інша продукція, що потрібно реалізувати за короткий термін. До цієї категорії також відносять сезонні товари, fashion-сегмент та електроніку, оскільки чим довше вони лежать на складі, тим вища ймовірність того, що вони втратять свою актуальність і не будуть реалізовані взагалі.
Головні переваги принципів FIFO та FEFO
- Скорочення застарілих запасів. Якщо продукт застаріває і втрачає свою привабливість для споживачів, бізнес може зазнати серйозних збитків. Підходи FEFO та FIFO знижують ймовірність того, що товар не продадуть до закінчення терміну придатності та втрати актуальності на ринку.
- Зниження витрат на складську логістику. Якщо товар не буде довго перебувати на складі, вартість його зберігання буде відповідно нижчою.
- Підвищення рівня задоволеності клієнтів. Оскільки обіг запасів на складі високий, клієнти з меншою ймовірністю отримають прострочену чи неякісну продукцію. Це підвищує рівень довіри споживачів.
- Зниження впливу інфляції на бізнес. Інфляція — постійний процес. Вартість виробництва зростає, а відправлення запасів, що були зроблені раніше й чия собівартість нижча, сприяє підвищенню прибутковості бізнесу.
Недоліки FIFO/FEFO: що потрібно врахувати
- Необхідний точний облік товарів. Впровадження FIFO та FEFO означає цілеспрямоване відстеження складських запасів. Потрібна грамотна система обліку всіх товарів, що надходять і відвантажуються зі складу.
- Потрібно правильно організувати складський простір. Щоб ефективно реалізувати стратегії FIFO та FEFO, склад має бути організований певним чином. Продукцію, що давно надійшла на склад, необхідно розміщувати поряд із зоною відвантаження. Для цього потрібно мати достатньо складських площ та спеціалізоване вантажно-розвантажувальне та стелажне обладнання.
- Важко масштабувати бізнес. Коли бізнес починає розширюватись, йому потрібно більше складських приміщень. Вносити велику кількість інформації про товари та контролювати їхні терміни придатності на різних складах може бути складно.
- Вищі податки. Оскільки використання FIFO і FEFO мінімізує інфляцію, це впливає на зростання прибутку, і відповідно збільшення податків.
Принцип LIFO: що це й для яких товарів підходить
Підхід LIFO (від англ. Last In, First Out — “останнім прийшов — першим пішов”) протилежний принципам FIFO та FEFO. У цьому випадку товари, що надійшли на склад останніми, мають бути найперше оброблені та відвантажені. Принцип методу схожий на принцип стосу тарілок, коли можна взяти тарілку із середини стосу, лише після того, як будуть зняті тарілки, що лежать зверху.
Такий підхід широко використовується для крихкої продукції, що небажано зайвий раз переміщувати, і для однорідних товарів, наприклад, сипучих будівельних матеріалів. У них тривалий термін зберігання, і вони не схильні до застарівання. Це дає змогу раціонально використовувати весь простір складу (особливо, якщо він обмежений) та заощаджувати час на вантажно-розвантажувальних роботах.
У чому переваги використання методу LIFO
- Оптимізація складського простору. LIFO передбачає, що нова партія товарів розміщується поверх старих запасів на складі. У такий спосіб, потрібно менше складського простору, оскільки немає необхідності у ротації запасів.
- Порівняння витрат та доходів. LIFO дає можливість легко зіставити витрати та доходи за останній час. Коли зростають витрати на виробництво, разом з цим збільшується собівартість товару. Так, бізнес має чітке розуміння про свої доходи.
- Скорочення податків. Завдяки більш точному оцінюванню актуального прибутку, нижче ймовірність того, що компанія буде переоцінювати свої прибутки й недооцінювати собівартість товарів. Тому сума доходів буде відповідати дійсності, і податки на прибуток будуть меншими.
- Менше списань товарів. Якщо ринкова вартість продукції коливається, то при падінні цін вигідніше продавати товари, що були вироблені раніше. Це дає змогу мінімізувати збитки.
Недоліки принципу ЛІФО
- Складські запаси залишаються. Застарілі запаси можуть бути ніколи не реалізовані. Тому цей метод рекомендується лише для товарів із тривалим терміном придатності.
- Зниження доходів у період інфляції. Під час інфляції компанія, що використовує метод LIFO, зменшує вказаний у звітах прибуток. Це може знизити привабливість компанії для інвесторів.
- Заниження реальної кількості запасів. Кількість запасів у звітах зазвичай занижується, оскільки вона ґрунтується на більш старих витратах. Через це стан обігового капіталу компанії може здаватися гіршим, ніж він є насправді.
- Труднощі при виході на міжнародний ринок. Хоча зараз LIFO є поширеною практикою, не в усіх країнах вона є дозволеною. Тому компаніям, що прагнуть масштабуватися в міжнародних масштабах, варто використовувати метод FIFO.
Як організувати роботу складу за допомогою різних стратегій
Насамперед необхідно правильно розмістити товар на складі. FIFO передбачає розміщення вантажів, що надійшли на склад раніше за інших, поруч із зоною відвантаження. Використовуючи метод FEFO, компанії ставлять уперед товари з терміном придатності, що першим закінчується, а вантажі з тривалим терміном зберігання розміщують у глибині складу. Усе це вимагає великих складських площ та грамотної організації простору. За умов використання LIFO стратегії, розміщення продукції, що щойно прибула, простіша — її розміщують поверх старих запасів. У такий спосіб, зони навантаження та відвантаження розташовані поруч.
Щоби складські процеси здійснювалися ефективно, бізнесу необхідно подбати про спеціальне обладнання. Для методів FEFO та FIFO використовують стелажі гравітаційного типу. Під дією сили тяжіння вантажі переміщуються від місця навантаження до місця вивантаження. Це дає змогу оптимізувати використання вантажопідіймальної техніки. Для підходу LIFO підходять шатлові стелажі, що дають змогу максимально використовувати простір складу. Таке обладнання також необхідне під час роботи з великими партіями товарів.
Для LIFO використовують набивні стелажі, коли вантажі на палетах розміщують у глибину конструкції. Однак, варто враховувати, що при відвантаженні продукція може пошкодитись, тому це рішення підходить не для всіх груп товарів. Push Back конструкції, що поєднують у собі принципи в’їзних та гравітаційних стелажів, здебільшого використовуються при підході LIFO, але вони, як і набивне обладнання, можуть застосовуватись і для стратегій FIFO та FEFO.
Порівняльна таблиця методів FEFO, FIFO та LIFO у складській логістиці
У попередніх розділах ми описали як працюють FEFO, FIFO та LIFO на практиці, які плюси та мінуси кожного принципу та для яких товарів краще вибрати той чи інший метод. Далі ви можете ознайомитися з порівняльною таблицею, де представлено тлумачення та суть понять, а також у яких випадках їх варто використовувати.
Назва | FEFO | FIFO | LIFO |
Тлумачення назви | First Expire, First Out — “перший спливає — перший виходить” | First In, First Out — “перший прийшов — перший пішов” | Last In, First Out — “останнім прийшов — першим пішов” |
Суть методу | Спочатку здійснюють відвантаження товарів, термін придатності яких добігає кінця. | У пріоритеті відвантаження товару, що надійшов на склад першим. | Насамперед здійснюється відвантаження того товару, що надійшов на склад останнім. |
Коли використовується | Метод підходить для обробки швидкопсувних товарів різних партій. | Застосовується у випадках, коли товар може застаріти, має обмежений термін придатності або попит на який залежить від сезону. | Принцип використовується при роботі з однорідним товаром, найчастіше для обробки великих партій вантажів. |
Для якої товарної групи використовують | Харчові продукти, медикаменти, косметика, будь-яка продукція з обмеженим терміном придатності. | Та сама, що і для FEFO, + електроніка, сезонні товари, fashion-сегмент; будь-яка продукція, що швидко застаріває/втрачає актуальність. | Будматеріали, хімікати, сипучі матеріали, сировина; продукція з необмеженим або тривалим терміном зберігання. |
Якщо ваша компанія ще не визначилася, який підхід до відбору товару на складі їй підходить, варто передати ці завдання на аутсорсинг. Логістичні провайдери професійно розв’язують питання, що пов’язані зі зберіганням та обробкою вантажів. WareTeka співпрацює із 30+ постачальниками логістичних послуг по всій Україні. Ми підберемо для вашої компанії провайдера, що має досвід роботи з потрібним товарним сегментом та налагоджену логістику, а також організовує ефективну обробку вантажів з урахуванням їхньої специфіки, товарного сусідства та завдань бізнесу.
Найпоширеніші питання щодо стратегій відбору товарів
FIFO та FEFO показують точніше оцінювання своїх запасів, оскільки за таких методів реалізують насамперед товари, що були придбані раніше. Запаси, що тільки надійшли на склад, були закуплені за актуальними цінами на ринку. Це дає чітке розуміння прибутку компанії. При підході LIFO, це складніше зробити через те, що продукція, що була закуплена давно, була придбана за ціну, нижчу за актуальну на ринку.
Метод LIFO заборонено Міжнародними стандартами фінансової звітності (МСФЗ), оскільки він спотворює дані щодо реального стану прибутковості компанії. Тому країни, що прийняли стандарти МСФЗ, можуть відмовитися від співпраці з компаніями, що використовують цей підхід.
Крім вищезазначених методів, використовують також підходи BBD (“Best Before Day” — “першим збігає рекомендований термін — першим виходить”) і FPFO (“First Product, First Out” — “перший вироблено — перший виходить”). Як і попередні стратегії, використання таких рішень підходить для роботи з певними групами товарів.
Висновки: FEFO, FIFO чи LIFO — яку стратегію відбору товару вибрати
Немає універсального рішення для управління складом. Проте є чинники, на які варто звернути увагу перед тим, як визначитися зі стратегією. Один із найважливіших — тип товару. Для товарів, у яких обмежений термін придатності та які потрібно швидко реалізувати, підійдуть стратегії FEFO та FIFO. Інакше псування товарів та збитків не уникнути. Для продукції, що має тривалий термін зберігання оптимальний підхід LIFO. Крім того, потрібно проаналізувати споживчий попит та ситуацію на ринку. Методи FEFO та FIFO використовують при обробці товарів, вартість та попит на які порівняно стабільні, а LIFO — для продукції, ціна яких мінлива й нові одиниці яких розкуповують швидше.
Щоби застосування будь-якої зі стратегій було максимально ефективним, у бізнесу має бути налагоджена складська логістика. Ця частина діяльності вимагає чималих ресурсів, тому логістичний аутсорсинг — оптимальне рішення як для невеликих підприємств, так і для компаній, що розширюються. Таким чином, бізнес отримує закрите питання зберігання та обробки своєї продукції, і може зосередитися на більш пріоритетних завданнях.