У логістиці навіть найпростіше завдання — це, іноді, величезний пласт роботи. Необхідно знайти, проаналізувати й вибрати потрібний варіант.
Ми поговорили з Андрієм Чернявським, комерційним директором платформи WareTeka. В інтерв’ю він розповів, з якою найбільшою проблемою, на його думку, стикаються українські логісти, що потрібно знати про пошук підрядника, та як можна спростити вибір складу і логістичних послуг.
— З якою найбільшою проблемою, на вашу думку, стикаються співробітники, відповідальні за логістику?
Я працюю в логістиці десятий рік, і, на мою думку, найбільший виклик для департаменту логістики будь-якої компанії — знайти відповідного складського провайдера. Чому саме складського? Усе просто: наприклад, за транспортом можна звернутися до підрядників. Можна звернутися безпосередньо до транспортної компанії, або, скористатися платформою, де можна знайти відповідну машину за обраним маршрутом.
А ось складська логістика зараз неоцифрована. Наведу реальний кейс. Клієнт працює з різними категоріями товарів: заморожена риба/м’ясо, охолоджена риба/м’ясо, сири, східні солодощі й борошно. Усе це потрібно десь зберігати та обробляти. Як ви розумієте — це зовсім різні категорії товарів. У всіх них різна специфіка і тонкощі в плані зберігання й оброблення. Наприклад, заморожена риба. Тут безліч нюансів — морська вона або річкова, чи буде прямий контакт з нею під час оброблення? У випадку з цим прикладом, клієнту потрібно знайти чотири різні склади, що будуть забезпечувати правильні умови зберігання для кожного типу товару.
Тепер ускладнюємо завдання. Компанії потрібно, щоб усі ці чотири склади знаходились недалеко один від одного. Наприклад, на правому березі Києва. Клієнт змушений ходити по колу, щоб виконати таку, на перший погляд, нетривіальну задачу. Більш того, виникають ще декілька нюансів.
— Про які нюанси йде мова?
Повертаючись до прикладу з декількома товарними категоріями, логісту компанії-клієнта необхідно знайти чотирьох логістичних операторів, що можуть стати партнерами. Так відбувається у більшості випадків — адже у кожного 3PL своя специфіка роботи й різне розташування складів. Хтось не працює з харчовими продуктами, в іншого — немає складів у потрібній клієнту локації.
Як я вже згадував, ринок складської логістики погано оцифрований, тому логісту потрібен час на пошук відповідних партнерів. Це величезний обсяг роботи — знайти декілька логістичних операторів, зателефонувати всім і з’ясувати, чи працюють вони з такою товарною групою, чи є у них зараз місце на складі, чи готові вони брати вантаж на зберігання, заповнити анкети для кожного провайдера, відповісти на додаткові питання.
Звичайно, більшість варіантів відпаде вже на етапі первинних переговорів. І все ж потім доведеться отримати комерційну пропозицію, проаналізувати її та зрозуміти, підходить обраний варіант чи ні. Увесь цей процес може сильно розтягнутися в часі. Хоча віддати товари на зберігання потрібно тут і зараз.
— А якщо просто орендувати приміщення?
В Україні попит на склади перевищує пропозицію. Згідно з останніми даними, вакантність на ринку — не більше 3%. Це дуже мало. А знайти вільні склади, що будуть знаходитися один біля одного — практично невирішуване завдання в наших реаліях.
Також потрібно розуміти, що якщо орендувати склад самостійно, це не буде швидким рішенням. Ви отримуєте лише саме приміщення, а його ще потрібно обладнати, найняти персонал, спланувати роботу. Однозначно, віддати вантаж логістичному оператору — це простіше і швидше. Для порівняння: за нашими підрахунками, передати логістику на аутсорсинг у середньому займає 3 місяці, у той час, як знайти склад і запустити його в роботу — від 6 місяців. У більшості компаній немає стільки часу.
— Припустимо, є всі ввідні дані. Чому б просто не доручити завдання з пошуку логістичного оператора співробітнику відділу логістики й вивільнити свій час?
Насправді це стандартна практика — часто вести переговори з логістичними операторами доручають, наприклад, людині з відділу закупівель або співробітнику, який зовсім далекий від логістики. На мою думку, це в корені неправильний підхід.
Пошуком логістичного оператора повинна займатися людина, яка розуміє специфіку зберігання товарів, може оцінити, як побудована робота на складі, тощо. Якщо доручити таке завдання непрофільному фахівцю, він витратить багато часу на пошук рішення. Це у кращому випадку. У гіршому — знайде те, що абсолютно не підходить клієнтові.
— Чи можна якось спростити роботу співробітникам департаменту логістики клієнта?
Ми зараз якраз працюємо над цим, — це цифровий логістичний провайдер WareTeka. Цифровий, тому що ми працюємо за принципом платформи — консолідуємо послуги логістичних операторів. Простими словами, є клієнт, який хоче отримати сервіс, а є логістичний оператор, який готовий його надати. Ми об’єднуємо і тих, і тих, щоб всі сторони отримали профіт.
Ми на конкретних кейсах переконалися, що WareTeka значно полегшує роботу всім, хто працює у сфері логістики. У нашому випадку, якщо клієнт шукає логістичного оператора, немає потреби витрачати багато часу й аналізувати тонни інформації — не потрібно самостійно шукати партнерів, аналізувати їхні послуги й умови, проводити перемовини. Ми беремо все це на себе: аналізуємо потреби клієнтів, шукаємо логістичних операторів під ці потреби, — у необхідній локації, тих, що працюють з потрібною категорією товарів.
Вся ця інформація вже є у нас. У результаті наш клієнт отримує комерційні пропозиції від різних операторів конкретно під його запит. Йому залишається лише вибрати КП, що підходить за ціною й умовами.
До того ж найголовніше і найприємніше для наших клієнтів — наші послуги з підбору складських операторів для них — безкоштовні.
До речі, нещодавно ми запустили сервіс збірних палетних перевезень. Тому незабаром зможемо закрити будь-яке логістичне завдання.